Uttorkad???

Hur vet man om en liten kille är uttorkad? Svaret jag fick på sjukvårdsupplysningen var att kolla så att han kissar och kolla skinnet så att det "går tillbaka".
Han har sån diarré att det bara är vatten som kommer. Igår hade jag bytt blöja 5 gånger och ett antal kläder redan innan jag kom iväg och lämna Alva på dagis. Sen fortsatte det så hela dan. Vi bytte nog i genomsnitt 1 ggr/halvtimme.
Claes kom hem på em och var hemma med Oscar för Elin hade tid på Löwet för att göra spirometri och jag ville inte ha med honom då... Alva ville vara hos Måns (och mormor, men det var inte så viktigt).
Elin fick blåsa i ett rör som var kopplat till en dator i ca en timme, hon fick lite medicin emellan och så kollade de om hon andades bättre med hjälp av den. Vi fick en ny tid hos läkaren nästa vecka, då hon ska se om Elin har rätt medicin.
På vägen hem så handlade vi med oss mat, hade ingen lust eller ork att laga något.
Under kvällen tyckte jag att Oscar blev svagare och svagare och han ville ingenting, inte leka, inte sova... Till slut somnade han och sov ett par timmar, sen tog vi in honom till oss och där har han sovit korta stunder, ätit och krypit/ålat omkring och gnällt... Inte så mycket sömn för mig inatt alltså. Men jag har bara behövt byta bajsblöja en gång inatt...
Nu har jag "bara" bytt tre gånger sen han vaknade, så det kanske är på bättringsvägen nu. Håll tummarna!!! För nu prkar vi inte mycket mer...
Jag har en hel del tvätt att ta hand om, för bara igår så gick det ett underlakan, 3 par byxor, 2 heldressar och ca 6 bodysar och ett par av Claes byxor...
Det stora projektet idag är att duscha Oscar. Det är inte så lätt när man är ensam hemma med honom längre...

Nu ålar han ingenting nästan, han kryper bara. Det går inte jättefort, men det gör ingenting som han gör just nu. Det ska bli kul att se vilken fart han får när han blir frisk :-)

Hysteriskt mycket snö var det imorse!!! Jag hörde att Claes skottade i säkert 30 minuter innan han kom iväg och ändå höll jag knappt på att komma iväg... Alva undrade hur det kunde ha kommit så mycket snö under natten.
Det känns som att man är i fjällen så fort man kommer ut.

Jag tror att det blir yoga ikväll :-) Vill komma iväg ett tag och det var så skönt förra veckan, jag kom verkligen ner i varv och det tror jag att jag behöver.

Kommentarer
Postat av: Kicki

Usch, vad de små ska få utstå mycket. Stackars lille kille. Vad gäller uttorkning så kan du också titta på fontanellen. Om den börjar sjunka inåt så kan det också vara tecken på uttorkning. Men nu får vi hoppas att det är på bättringsvägen istället! Kram!

2010-01-28 @ 11:42:55
URL: http://frokenkicki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0