Excursion

Igår hade vi excursion inne i Stockholm. Vi träffades kl 9 på Medis och hade genomgång om vad vi skulle göra under dagen. Vi fick två uppgifter, den ena var att ta sig ganska långa shok kommunalt och det andra var att hitta en plats att vara stilla på under ca 1,5-2 timmar.
Under båda dessa uppgifter så skulle vi titta, lyssna, lukta och uppleva. Bara ta in det vi såg och sen försöka känna och analysera det vi såg och upplevde. Det var väldigt spännande!
Min absolut största utmaning under dagen var jag själv. Att gå i lugn takt, att bara sitta och bara vara, det är inte saker som jag är bra på!!!
Vi fick gärna välja platser och miljöer som vi inte var vana vid. Så jag började med att åka tunnelbana till Norsborg. När vi hade passerat Skärholmen så var jag nog den enda på tunnelbanan som pratade svenska. Utanför fönstrena var det bara höghus. Och det kändes som att områdena blev mer nergångna ju längre ut jag kom... Jag klev av i Norsborg och gick och köpte en dricka och tittade mig omkring lite. Då var det flera stycken som vände sig om och tittade på mig... Och då hade jag åkt tunnelbana i 37 min från t-centralen.
När jag åkte tillbaka så satt jag kvar och åkte förbi centralen, då kom jag till Östermalmstorg, Karlaplan m.m. En HELT annan värld och helt andra typer av människor som klev av och på.
Väldigt intressant, men samtidigt väldigt skrämmande tycker jag. Att samhället är segregerat vet jag, men det blev så otroligt tydligt bara av att sitta där på tunnelbanan.
Efter lunchen bestämde jag mig för att min plats att sitta på fick bli plattan. Jag har varit där många gånger, men aldrig stannat och bara varit där. Så jag satte mig i trappan och tittade på folk. Efter en stund blev jag rastlös och tittade på klockan, då hade jag suttit där i 7 min!!! Som sagt så är jag inte bra på att sitta stilla, så jag fick jobba mycket med mig själv, men jag lyckades till slut sitta i en hel timme!!!
Efter att ha sett en massa olika människor som kom och gick så såg jag efter att ha suttit där i 45 min en hel del fölk som smög omkring och samlaade flaskor och annat. Den människogruppen hade jag inte sett från början, men de var förmodligen där hela tiden.

När dagen var slut vid fem så var jag HELT slut. Det hjälpte ju inte att det var supervarmt ute hela dagen. Och att det var tredje dagen på raken som jag jobbade heldag. Jag tror också att det tog en hel del på mina krafter att bara vara. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0