Funderingar kring mammalivet

Jag håller på och läser en bok som heter: 12 steg till ett skönare mammaliv!
Jag har kommit till Steg 8. Man får sig en hel del tankeställare. Och det är så skönt att läsa om andra som inte heller är perfekta.
De kvinnorna som berättar i boken om sina liv lever liv som är väldigt långt ifrån mitt, men ändå har man samma problem.
Nu drar jag alla över en kam, men jag tror att vi kvinnor är väldigt duktiga på att jämföra oss med varandra. Det gäller bara att inse att hon som har så fint hemma oftast inte är samma person som hinner träna jättemycket, eller engagera sig i olika saker, eller alltid har senaste modet. De som leker mest med sina barn är kanske inte de som gör mysiga utflykter eller läser många böcker eller är konsekventa, eller....
Jag är expert på att lägga ihop alla bra delar från min omgivning och inbillar mig att det finns någon som har allt det här.
Jag trodde att man skulle komma bort från dessa osäkerhetskänslor när man kom ur tonåren, men jag har ialla fall inte gjort det.
Jag kan gå omkring i veckor och fundera på något jag har sagt och hur omgivningen tolkade det. Tro att andra har blivit sura, illa berörda eller något fast det inte var så jag menade. Och förmodligen har de andra glömt det jag sa redan efter ett par minuter...

Det kanske blir bättre när jag blir vuxen :-)

Oscar har haft mer eller mindre feber hela dagen. Som minst har han haft 38,0. Så han blir hemma imorgon med. Alva har varit feberfri hela dagen, så tanken är att hon ska gå imorgon. Men just nu hostar hon som attan, så vi får se hur natten blir.
Oscar har varit hängig så honom har jag inte behövt sysselsätta så mycket, men Alva var rätt rastlös ett tag så så plockade vi fram lite lera.





Kommentarer
Postat av: Kicki

Jag trodde inte heller att jag var den som gick och var osäker och tänkte längre. Men det växer man visst aldrig ifrån...



När det gäller att vara den där perfekta mamman så har i alla fall jag lärt mig att bara det är rent och doftar gott på toaletten så verkar hela huset vara städat. ;-)



Men viktigast är väl ändå att alla har det bra - det tycker jag nog att jag lärt mig under åren att så länge alla i familjen är friska så har man det också ganska bra med sig själv. De där pretto-mamorna som skryter om hur mycket de hinner med utanför familjen, all träning och trädgårdsarbete - de har nog någor som de saknar ändå... Familjen...

2011-03-10 @ 07:00:52
URL: http://frokenkicki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0